Forsvarer: Voldsom cykelulykke i Hvidovre var et hændeligt uheld

”Det er, hvad der kan ske”, sagde en forsvarer i retten om Hvidovre-ulykken, hvor en mand torpederede et felt af cykelryttere. Manden blev dog varetægtsfængslet i yderligere fire uger.
Cykelulykke på Hvidovrevej, september 2024
En 24-årig mand har siddet varetægtsfængslet siden 8. september efter en voldsom cykelulykke på Hvidovre, der gjorde en cykelrytter lam fra navlen ned. (Foto: Risbjerg & Co.)

Det var ifølge en forsvarer et hændeligt uheld, da en 24-årig mand i september ræsede forbi en vagt og direkte ind i et felt af cykelryttere og udløste en voldsom cykelulykke, der gjorde én af rytterne lam fra navlen ned.

– Der er ikke sket en forsætlig eller uagtsom handling. Det var et hændeligt uheld, og det er, hvad der kan ske, lød det i dag fra forsvareren ved Retten i Glostrup.

Forsvarer: Er det forsvarligt kun at have én vagt til et cykelløb?

Retten i Glostrup skulle tage stilling til, om den den sigtede skulle varetægtsfængsles i yderligere fire uger.

Hans varetægtsfængsling efter ulykken 7. september er allerede blevet forlænget to gange.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Forsvareren mente, at den sigtede skulle løslades, fordi det er helt tydeligt, at den sigtede ikke kørte ind i cykelrytterne med vilje.

– Der er vidner, der forklarer, at der bliver løftet med nogle flag og så videre, men han kørte bare glad derudad i sin egen verden.

– Vagten har prøvet at fange hans opmærksomhed, men det har han overset, eller han har misforstået anvisningerne med flaget fra personalet.

– Så kan man sige – jamen, er det også tilstrækkeligt, at et cykelløb kun stiller med én mand til et cykelløb? Kunne det tænkes, at man kunne have stillet mere personale og flere vagter til sådan et cykelløb, der har foregået på en meget befærdet vej?

– Det er også et spørgsmål, man skal have in mente, lød det fra forsvareren.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Vidner så noget andet inden cykelulykken

Forsvarerens gengivelse af, hvad der skete på dagen, er i direkte modstrid med, hvad vidner fortæller fra dagen.

Risbjerg & Co. talte for eksempel med 19-årige Oscar Sonnenborg.

Han stod tæt på, hvor Hvidovrevej var afspærret for cykelløbet, da han så en mand komme ræsende på sin elcykel uden cykelhjelm og uden hænder på styret.

– Vi kan se, at han når ned til nogle flagposter, der siger, at nu skal du stoppe, men han ignorerer dem og forsætter, indtil han bare tonser ind i feltet, fortalte Oscar Sonnenborg til Risbjerg & Co.

Kan manden have overset vagterne?

– Nej, de står i refleksveste midt på cykelstien. De står netop midt på, så man ikke kan sige, at man ikke har set dem, sagde Oscar Sonnenborg.

Du kan læse hele Oscars beretning om ulykken i artiklen Mand torpederer cykelryttere under løb i Hvidovre.

Forsvarer også uenig i, at 24-årig kørte på “stor knallert”

Ved Retten i Glostrup kunne anklageren fortælle, at en bilinspektør nu har analyseret den MATE-cykel, som den 24-årige kørte på, da han ramte cykelrytterne.

Elcyklen med gashåndtag kan ifølge bilinspektørens attest køre så hurtigt, at det ifølge anklageren er et ulovligt køretøj, der skal betragtes som ”stor knallert”.

Mate Bike
Mens den 24-åriges MATE-cykel tilsyneladende kunne køre mindst 41 km/t, skriver MATE i en mail til Risbjerg & Co., at ingen af deres cykler i dag kan købes fra ny til at køre over 25 km/t. Det ville kræve en stor indsats, hvor man indkøber særlig hardware og installerer en større motor, lyder det. (PR-foto: MATE.Bikes Instagram-profil)

Også det modsatte forsvareren sig.

– Jeg er nødt til at sige, at jeg er fuldstændig uenig og bestrider faktisk attesten og anklagemyndighedens fortolkning af den.

– Derfor er det min klare opfattelse, at det bliver nødvendigt, at anklagemyndigheden indkalder en ekspert i MATE-cykler. Det er nødvendigt, lød det fra forsvareren.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Anklageren gik med det samme i rette med forsvareren:

– Jeg skal lige starte med at sige, at ekspertvidner kræver, at der bliver sendt en mail. Jeg kan ikke bare notere ned, at der skal indkaldes.

– I forhold til bilinspektørens attest står der direkte, at det er en stor knallert. Det er klart, at hvis der skal føres ekspertvidner, vil han selvfølgelig blive indkaldt som vidne i sagen, lød det.

Forsvarer: Færdselsuheld var voldsommere end cykelulykke og gav lavere straf

Forsvareren havde dog flere argumenter for, hvorfor hans klient burde blive løsladt.

Københavns Vestegns Politi fortalte for nylig, at en mand er idømt 40 dages fængsel for at have forårsaget et færdselsuheld ved at køre ”vanvidskørsel” på en elcykel.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Manden var med en promille på over 2,0 kørt ind i en parkeret bil. Han kørte også på en elcykel, der blev betragtet som en stor knallert. Det udløste 40 dages fængsel ved Retten i Glostrup.

– En artikel fra politiets hjemmeside siger, at manden troede, at han kørte på en elcykel, og at han havde kørt mindst 40 km/t og havde en promille på over 2,0.

– Det er en lignende sag, ja faktisk meget værre, og den har givet 40 dage i fængsel, lød det fra forsvareren.

Til sammenligning står den sigtede for cykelulykken i Hvidovre ifølge anklageren til en fængselsstraf på op mod to år.  

– Det er min klare opfattelse, at proportionaliteten for længst er sprunget her. Det skal retten have for øje, mente forsvareren.

Anklager: Der er forskel på færdselslov og straffelov

Igen kvitterede anklageren med et modsvar:

– Nu var det mig selv, der mødte i den anden sag, og jeg må sige, at den har intet med denne her sag at gøre.

– Det var alene en overtrædelse af færdselsloven. Her handler det om vanvidsparagraffen 249 i straffeloven. De 40 dages fængsel har intet at sige for straffen i denne sag, lød det fra anklageren.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Dommeren var enig.

Selvom den sigtede på en videolinje fra fængslet erklærede, at hans cykel ikke er ulovlig, men blot en hurtig elcykel kaldet en speed pedelec, fulgte dommeren anklagerens anmodning.

I Danmark har vi to lovlige versioner af elcykler:

  1. Klassiske elcykler, der højest kan køre 6 km/t, uden du træder i pedalerne, og som højest hjælper dig op til 25 km/t, når du træder rundt. Cyklerne må have en maksimal effekt på 250 watt. Når du kører på almindelig elcykel, er der ingen krav til din alder, til hjelm eller forsikring.
  2. Speed pedelecs er en særlig hurtig form for elcykel. Den kan køre op til 20 km/t, uden du træder i pedalerne, og op til 45 km/t, når du træder rundt. Kører du på en speed pedelec, er der krav til både brug af hjelm, til din alder, til kørekort og forsikring.

Eldrevne højhastighedscykler, der kan nå en tophastighed på over 45 km/t, kan købes mange steder på nettet. Men de er ulovlige at køre på i Danmark, uanset om du bærer hjelm, har kørekort eller noget andet.

Bliver du taget på sådan én, risikerer du både bøder, og at politiet fratager dig det, der bliver betragtet som enten en stor knallert eller en motorcykel.

I en dom fra Retten i Hjørring i 2023 blev et elløbehjul sågar klassificeret som motorcykel. Det skyldtes, at løbehjulet kunne køre over 55 km/t, som er mere end hastighedsgrænsen for en knallert.

I Sydøstjyllands Politi har man samme oplevelse som på Vestegnen af, at flere og flere unge går på internettet og køber ulovlige modeller, der kan køre 40 kilometer i timen, allerede før man begynder at træde i pedalerne.

I en kontrol fangede Sydøstjyllands Politi i foråret to ulovlige Fatbikes. Det udløste i begge tilfælde bøder for i alt 11.500 kroner.

Kilder: Sydøstjyllands Politi og Torsten Ahlmann, Københavns Vestegns Politi.

 

 

Den 24-årige er dermed varetægtsfængslet i yderligere fire uger. Forsvareren kærer kendelsen til landsretten i håbet om at få det ændret.

Det er i øvrigt også sket efter foregående to gange, hvor den sigtede har fået forlænget sin varetægtsfængsling. Hver gang uden det ønskede resultat.

Vanvidskørsel kan udløse op mod to års fængsel

Ifølge anklageren vil de fire ekstra uger formentlig være tid nok til at få rejst tiltale og gøre anklageskriftet færdigt.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Den 24-årige er sigtet for både at bringe andre i fare og grov uagtsom legemsbeskadigelse.

Det er ifølge straffelovens paragraf 249 en særligt skærpende omstændighed, hvis skaden er sket, mens den ansvarlige har været påvirket af alkohol eller stoffer eller ved ”særligt hensynsløs kørsel”.

Efter en stramning af loven for vanvidskørsel i 2021 ligger det ifølge anklageren til, at en straf for kombinationen af de to sigtelser kan ligge på 16-24 måneder.

Læs andre interessante artikler hos Risbjerg & Co. efter cykelulykken:

24-årig gerningsmand om cykelulykke: Jeg kørte kun 5-10 km i timen

Politiet efter flere ulykker: Højhastighedscykler er især et problem i Hvidovre

16-årig: Derfor har jeg en elcykel, der kan køre over 45 km i timen

 

Vil du læse mere?

For at læse mere skal du blive medlem.

 Så får du adgang til en masse god journalistik, lokale rabatter

og muligheden for at påvirke din by.

Klik HER for at komme i gang!

Allerede medlem?

Log ind herunder:






 

 

  

Del artiklen:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her