Drenge i Hvidovre på helt ned under 15 år ejer ifølge politiet eldrevne cykler, der kan køre langt over 45 km i timen.
Cyklerne er så kraftige, at de af retssystemet bliver betragtet som motorcykler.
16-årigs elcykel kan køre over 45 km i timen
Risbjerg & Co. har talt med en ung mand, der har ejet sådan en cykel, siden han var 15 år gammel.
I dag er han 16 og foretrækker at være anonym. Hans elcykel – en E-CRUISER – kan køre op til 72 km i timen og er derfor ulovlig.
I Danmark har vi to lovlige versioner af elcykler:
- Klassiske elcykler, der højest kan køre 6 km/t, uden du træder i pedalerne, og som højest hjælper dig op til 25 km/t, når du træder rundt. Cyklerne må have en maksimal effekt på 250 watt. Når du kører på almindelig elcykel, er der ingen krav til din alder, til hjelm eller forsikring.
- Speed pedelecs er en særlig hurtig form for elcykel. Den kan køre op til 20 km/t, uden du træder i pedalerne, og op til 45 km/t, når du træder rundt. Kører du på en speed pedelec, er der krav til både brug af hjelm, til din alder, til kørekort og forsikring.
Eldrevne højhastighedscykler, der kan nå en tophastighed på over 45 km/t, kan købes mange steder på nettet. Men de er ulovlige at køre på i Danmark, uanset om du bærer hjelm, har kørekort eller noget andet.
Bliver du taget på sådan én, risikerer du både bøder, og at politiet fratager dig det, der bliver betragtet som enten en stor knallert eller en motorcykel.
I en dom fra Retten i Hjørring i 2023 blev et elløbehjul sågar klassificeret som motorcykel. Det skyldtes, at løbehjulet kunne køre over 55 km/t, som er mere end hastighedsgrænsen for en knallert.
I Sydøstjyllands Politi har man samme oplevelse som på Vestegnen af, at flere og flere unge går på internettet og køber ulovlige modeller, der kan køre 40 kilometer i timen, allerede før man begynder at træde i pedalerne.
I en kontrol fangede Sydøstjyllands Politi i foråret to ulovlige Fatbikes. Det udløste i begge tilfælde bøder for i alt 11.500 kroner.
Kilder: Sydøstjyllands Politi og Torsten Ahlmann, Københavns Vestegns Politi.
Hvorfor købte du cyklen?
– Det var meget fedt, dét der med at den kunne køre så stærkt. Jeg er også glad for udseendet, men på daværende tidspunkt var det nok det, at den kunne køre stå stærkt, der var fedt.
– Og så er den god at køre på. Man sidder behageligt på den.
– Og så er det fedt, at der er el på. Det er meget fristende, at der er det her gashåndtag, så man let kan bestemme, hvor hurtigt man kører.
Har en E-CRUISER et gashåndtag ligesom på en knallert?
– Nej, der er et gashåndtag, men det er mere en kontakt, man holder nede. Det er ikke selve styret, man trækker tilbage, det er bare en knap, man trykker på.
16-årig: Svært at styre en elcykel i høj fart
Hvordan føles det at køre 45 km i timen?
– Det går meget stærkt. Jeg har kun prøvet det på min egen vej, men det er en fed følelse, det må jeg sige. Det er også nemt og fristende bare lige at slå den til at skifte hurtigt til over 45. men jeg har ikke gjort det.
Ikke bare en enkelt gang?
– Nej, jeg er bange for, at batteriet ikke kan holde til det.
Politiet fortæller, at sådan en cykel kan være svær at kontrollere, når man kommer op i de hastigheder. Er det også din oplevelse?
– Ja, klart. Bremserne kan ikke holde til det på samme måde. Det er svært at kontrollere, hvor og hvornår man skal bremse.
– Når man er helt oppe i topfart på de 45, kan det godt være lidt svært at vurdere, hvor hurtigt man kommer kørende. Især på cykelstien blandt andre cyklister kan jeg godt forestille mig, at det er svært.
Nemt at skaffe en elcykel, der kan køre over 45 km i timen
Der har lige været en voldsom ulykke på Hvidovrevej med en Fatbike, der minder om din. Har du nogle tanker om det?
– Jeg kan selvfølgelig godt forstå unge, der kører rundt med de 45, for det er en fed følelse, og det fungerer ligesom en knallert.
– Men det kan være meget farligt i forhold til trafikken. Det er meget fristende for mig at skrue den helt op og bare trykke gashåndtaget i bund og køre af sted. Det tror jeg også er det, der gør det farligt – at det er så nemt at gøre det.
– Men det er også så nemt for unge at skaffe én, lyder det fra den 16-årige, der selv fandt sin cykel på Facebook Marketplace.
Lovligt at købe og sælge – ikke at køre
Politiet fortæller til Risbjerg & Co., at alle kan købe en eldreven cykel – der svarer til en stor knallert eller endda en motorcykel – på danske hjemmesider.
Man må nemlig gerne sælge og købe, bare ikke køre på de ulovlige cykler, der kan køre over 45 km i timen. Bliver man fanget, kan den blive taget fra ejeren, som også kan få en kæmpebøde.
Da den 16-åriges forældre fandt ud af det, ville de ikke længere have, at han kørte på sin cykel.
Forældrene stod ellers bag købet, fordi cyklen gjorde det let for den dengang 15-årige Hvidovre-dreng at køre til og fra fodboldtræningen i Avedøre.
Cyklen er nu sat til salg.
Havde du selv købt cyklen, hvis du vidste, den var ulovlig?
– Nej. Det er også grunden til, at jeg sælger den nu.
Gør du nogle tanker om, at en anden kommer til at overtage en cykel, som du ved er ulovlig?
– Ja, selvfølgelig har der været nogle tanker bag at sælge den, når den nu er ulovlig.
– Men vi har også oplyst i annoncen, at det er en ulovlig cykel, som kan køre over 45, så vedkommende er klar over det, og det er på eget ansvar.
Tror du, det bliver let for dig at sælge den?
– Ja, jeg tror, det vil være rimelig nemt. Jeg har lige sat den til salg for mindre end en uge siden, og der har allerede være nogle bud.
Politiet forventer, at antallet af alvorlige ulykker med de ulovlige Fatbikes vil stige de næste år.