Politiet efter flere ulykker: Højhastighedscykler er især et problem i Hvidovre

Et stigende antal ulykker får nu politiet til at bede forældre om hjælp med at stoppe unge på helt ned under 15 år. Især i Hvidovre kører de på ulovlige ’elcykler’, som i nogle tilfælde kan køre langt over 45 km i timen
Fatbikes konfiskeret af politiet i Sydøstjylland
Mange børn og unge aner ifølge politiet ikke, at de har købt en ulovlig cykel, der tit går under navnet ”Fatbikes” med reference til de brede dæk. Cyklerne kan købes på danske websites med dansk kundeservice - men de kan blive konfiskeret af politiet. (Foto: Sydøstjyllands Politi)

Flere og flere ulykker finder ifølge politiet sted med højhastighedscykler som den, der for nylig blev kørt af en 24-årig mand direkte ind i et felt af cykelryttere under et gadeløb i Hvidovre.

Én af cykelrytterne er blevet lam fra navlen ned.

Højhastighedscykler er især et problem i Hvidovre

Problemet er særlig stort i netop Hvidovre. Det fortæller politiassistent Torsten Ahlmann til Risbjerg & Co.

– Antallet af ulykker er i den grad stigende. Det hænger sammen med, at vi ser flere og flere af de køretøjer derude. Mit bud er, at vi kommer til at se en kraftig stigning i antallet af de her sager de næste års tid.

– Især i Hvidovre er der mange af denne her slags cykler, må vi nok sige. Og nogle af de personer, vi standser, er under 15 år gamle, siger Torsten Ahlmann, færdselsbetjent i Københavns Vestegns Politi.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Flere dødelige ulykker med elcykler involveret

Københavns Vestegns Politi har kigget dybt i opgørelserne for Risbjerg & Co.

Meldingen lyder, at der er registreret ”cirka 15 sager” i 2024.

Torsten Ahlmann bemærker, at der ikke kommer en sag ud af det, når man standser en dreng på mindre end 15 år, som er under den kriminelle lavalder.

Hverken Vejdirektoratets ulykkesstatistik, Havarikommissionen eller Rådet for Sikker Trafik har opgørelser over antallet af ulykker med ulovlige højhastighedscykler, oplyser de hver især til Risbjerg & Co.

Ulykker på elcykler 2023 fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik
Antallet af dræbte og tilskadekomne på cykel var i 2023 på niveau med de foregående år. Men elcyklerne tegnede sig for en større andel, viser tal fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik. (Grafik: Vejdirektoratatet)

De hurtigste cykler kan køre op mod 100 km i timen

Torsten Ahlmann understreger, at den voldsomme cykelulykke på Hvidovrevej er én af de værste, politiet endnu er rykket ud til.

Men han frygter, at det kun er et spørgsmål om tid, før noget endnu værre sker, hvis børn og unge bliver ved med at købe de ulovlige cykler.

I nogle tilfælde kan cyklerne ifølge politiet køre langt over 45 kilometer i timen. En sjælden gang imellem helt op mod 100 km/t.

– Det er kraftige køretøjer med en 750 watt-motor. De kan køre 40-50 i timen bare ved at dreje på et håndtag. Så går det pludselig rigtig stærkt, og bremserne er måske heller ikke helt så gode.

– Unge har simpelthen ikke erfaring med at håndtere så store kræfter. Og de har heller ikke fået taget det kørekort, det kræver at køre noget så hurtigt, lyder det fra Torsten Ahlmann.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

– De kører endda steder, hvor der er andre cyklister eller gående, så man kommer i rigtig høj fat blandt bløde trafikanter – og det er farligt.

– Husk på, at når man kører på en stor knallert 45, skal man altså ud på vejen for ikke at blande sig med bløde trafikanter, bemærker Torsten Ahlmann.

Fatbike og MATE – kært barn…

De populære eldrevne cykler går under betegnelser som Fatbikes, fordi de kører på meget brede dæk.

MATE-cykel
Eldrevne cykler med brede dæk bliver i folkemunde også kaldt ”MATE-cykler”. Men MATE er et separat mærke. I en mail til Risbjerg & Co. bemærker MATE, at ingen af deres cykler kan købes fra ny til at køre over 25 km/t. Det ville kræve en stor indsats, at man indkøber særlig hardware og installerer en større motor, lyder det. (Foto. Risbjerg & Co.)

De største af cyklerne kan køre så hurtigt, at de ifølge Færdselsloven skal ses som motorcykler.

Elcykler må maksimalt kunne køre 45 kilometer i timen. Det gælder for de såkaldte speed pedelecs, som du skal have kørekort for at køre på.

I Danmark har vi to lovlige versioner af elcykler:

  1. Klassiske elcykler, der højest kan køre 6 km/t, uden du træder i pedalerne, og som højest hjælper dig op til 25 km/t, når du træder rundt. Cyklerne må have en maksimal effekt på 250 watt. Når du kører på almindelig elcykel, er der ingen krav til din alder, til hjelm eller forsikring.
  2. Speed pedelecs er en særlig hurtig form for elcykel. Den kan køre op til 20 km/t, uden du træder i pedalerne, og op til 45 km/t, når du træder rundt. Kører du på en speed pedelec, er der krav til både brug af hjelm, til din alder, til kørekort og forsikring.

Eldrevne højhastighedscykler, der kan nå en tophastighed på over 45 km/t, kan købes mange steder på nettet. Men de er ulovlige at køre på i Danmark, uanset om du bærer hjelm, har kørekort eller noget andet.

Bliver du taget på sådan én, risikerer du både bøder, og at politiet fratager dig det, der bliver betragtet som enten en stor knallert eller en motorcykel.

I en dom fra Retten i Hjørring i 2023 blev et elløbehjul sågar klassificeret som motorcykel. Det skyldtes, at løbehjulet kunne køre over 55 km/t, som er mere end hastighedsgrænsen for en knallert.

I Sydøstjyllands Politi har man samme oplevelse som på Vestegnen af, at flere og flere unge går på internettet og køber ulovlige modeller, der kan køre 40 kilometer i timen, allerede før man begynder at træde i pedalerne.

I en kontrol fangede Sydøstjyllands Politi i foråret to ulovlige Fatbikes. Det udløste i begge tilfælde bøder for i alt 11.500 kroner.

Kilder: Sydøstjyllands Politi og Torsten Ahlmann, Københavns Vestegns Politi.

 

 

Lad sig ikke snyde af, at du kan købe fatbikes i Danmark

Ifølge Torsten Ahlmann fra Københavns Vestegns Politi er det et stort problem, at unge faktisk ikke er klar over, at de kører på et ulovligt køretøj.

– Jeg kører selv rundt og standser de unge mennesker, der kører på dem. De har typisk troet, at de har købt en lovlig cykel og har måske ikke helt fået sat sig grundigt ind i reglerne. Mange af dem er rigtig trætte af det, når jeg siger, den er ulovlig, siger Torsten Ahlmann, der er motorcykelbetjent.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

– Jeg oplever også mange forældre, der siger, at de har købt cyklen på en dansk hjemmeside, så de tror, det er et lovligt køretøj. Der er en tiltro til, at hvis man køber noget på dansk, og man kan tale med en kundeservice på dansk, så kører det efter danske regler.

– Sådan er det bare desværre ikke, konstaterer Torsten Ahlmann.

Forbudt at køre på højhastighedscykler på danske veje

I Danmark må du både købe og sælge de ulovlige cykler. Du må bare ikke køre med dem på vejene.

– Det er et vigtigt budskab at få ud, så folk ved, hvad de må køre på, og hvad de ikke må køre på, når det er så nemt tilgængeligt. Og når udseendet til forveksling kan ligne en cykel med kæde, geargrupper og pedaler, siger han.

– Vi skal have det her budskab ud til unge mennesker, især unge drenge. Men også deres forældre, så vi får lidt mere kendskab derude til det her.

– Det her er hverken en elcykel eller en speed pedelec. Og vi straffer hårdt, fordi vi synes, de er ret farlige, konstaterer Torsten Ahlmann.

Flere meldinger om højhastighedscykler i Hvidovre

Højhastighedscykler er især et problem i Hvidovre, hvor de ifølge meldinger på sociale medier er ret udbredte i gadebilledet.

Du kan møde en 16-årig fra Hvidovre, der har en cykel, som kan køre op til 72 km i timen, i en anden artikel hos Risbjerg & Co.

Mere om den forfærdelige ulykke på Hvidovrevej i artiklen 24-årig gerningsmand om cykelulykke: Jeg kørte kun 5-10 km i timen.

Del artiklen:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev fra Risbjerg & Co.