Hvidovres politikere har afsat millioner af kroner til de næste år at hæve karaktererne hos byens skoleelever.
Det skal blandt andet ske ”gennem en udbredelse af Gungehusmodellen”.
Pengene er afsat i budgettet for de næste år, fordi Gungehusskolen har haft et forrygende flot karakterløft. Det skete i forbindelse med afgangseksamenerne i 9. klasse i særligt dansk.
Det kan du læse mere om i artiklen Gungehusskolen hæver karakterniveauet voldsomt i dansk.
Gungehusskolens gode resultater kan skyldes mere end to lærere
En ordning med at have to lærere i klassen er blevet fremhævet flere gange, også hos Risbjerg & Co.
Men man skal passe på med at tro, at det er hele forklaringen.
Det mener lektor Simon Skov Fougt fra Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.
To lærere har betydning for resultatet
Simon Skov Fougt har lavet ph.d.-afhandling om, at mange komplekse faktorer spiller ind på et resultat i undervisningen.
Faktorerne er for eksempel typen af lærere, elever, stoffet, lokalerne, arbejdsformen, faglige mål og sproglige udfordringer i en klasse.
– Jeg synes mest af alt, at det lyder skønt med resultaterne fra Gungehusskolen. En del forskning viser, at det har betydning, om man har to lærere, siger han med henvisning til flere videnskabelige undersøgelser (1, 2).
– Men, tilføjer han, videnskabeligt set vil jeg være varsom med direkte kausaliteter.
Mange informationer mangler for at give et komplet billede
– Vi ved for eksempel, at lærernes indstilling kan have stor betydning. Og både lærere og elever kan have haft en oplevelse af, at der er blevet gjort en indsats. Den opfattelse kan i sig selv ændre en tilgang og give en tro på, at noget kan lade sig gøre, siger Simon Skov Fougt.
– Derfor ville jeg selv have brug for mange flere informationer for at kunne vurdere, hvad der har været udslagsgivende på Gungehusskolen, forklarer han til Risbjerg & Co.
Gungehusskolens erfaringer skal hjælpe andre børn og unge
Hvidovres politikere er dog imponerede af, at Gungehusskolen har sænket antallet af elever i 9. klasse, som får karakterer på under 00.
Tallet lød i 2023 på 41,3 procent. I 2024 var det 0 procent.
– Resultatet på Gungehusskolen viser, at det gør en forskel, når en vejleder eller en lærer med særlig høj faglig ekspertise arbejder tæt sammen med klassens lærere og samtidig deltager i undervisningen.
– Det er erfaringer som disse, vi ønsker at brede ud til de øvrige skoler, så vores børn og unge kan få den rette støtte, lyder det fra en enig kommunalbestyrelse i en uddybning til budgetaftalen 2025-2028.
Mere konkret betyder det blandt andet, at:
- alle skolers dansk- og matematikvejledere skal have en opgradering
- der bliver brugt penge på flere to-voksen-timer på de skoler med flest elever i risiko for ikke at bestå dansk og matematik
Udvalgsformand: Måske ved vi ikke alt
Det er endnu uvist, hvilke skoler der står forrest i køen.
Det fortæller formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Hvidovre Kommune, Sara Benzon (SF).
Sara Benzon holder samtidig en dør åben for, at der skal tænkes flere faktorer ind – ligesom forskeren bemærker – når man vil kopiere erfaringer fra Gungehusskolen til andre skoler.
– Gungehusskolen har kørt det i ét år. Så vi ved noget, men vi ved måske stadig ikke alt om, hvad det kræver at løfte tilsvarende på andre skoler, siger Sara Benzon til Risbjerg & Co.
I en senere artikel kan du læse, hvad lærere fra Gungehusskolen tænker, andre skoler skal tage højde for, hvis de forsøger at gøre skolen kunststykket efter.
Læs også:
Undervisningsministeriet opfordrer Gungehusskolen til at dele gode erfaringer
Hvilke penge skal løse udfordringer på Risbjergskolen, ligesom det er sket på Gungehusskolen?