Ingen lovregler forhindrer, at en leder i en institution er i forhold med en ansat.
Det fastslår en professor over for Risbjerg & Co.
– Reglerne er helt grundlæggende, at offentlige arbejdspladser, der søger en ny person, er forpligtede til at ansætte den bedst egnede, forklarer Natalie Videbæk Munkholm.
– Det betyder, at man i udgangspunktet ikke på forhånd må frasortere visse ansøgere.
– Alle har ret til en konkret vurdering, også når der er eksempelvis private forhold, der potentielt kan udgøre en forstyrrelse, konstaterer Natalie Videbæk Munkholm, professor i privatret på Juridisk Institut ved Syddansk Universitet.
Hvidovre Kommune: Vi følger loven
Udmeldingen kommer, efter Risbjerg & Co. har ridset en sag fra Hvidovre Kommune op for professoren.
I Avedøre er en konstitueret leder i Byggelegepladsen Regnbuen tilsyneladende taget ud af betragtning til stillingen som fast leder.
I læserbreve (1, 2) har det lydt, at årsagen er, at lederen i mange år har haft et forhold til en ansat i institutionen.
Hvidovre Kommune kan ikke sætte for mange ord på sagen, fordi den indeholder ”personfølsomme” oplysninger.
Direktør Tine Larting har dog givet udtryk for, at Hvidovre Kommune blot følger forvaltningsloven i sagen.
Behøver ikke være et problem at være i forhold med ansat
Men forvaltningsloven dikterer faktisk noget nær det modsatte på dette punkt, ligesom Natalie Videbæk Munkholm ridser op.
Enhver egnet kandidat har ret til at få en ansøgning udsat for en konkret vurdering.
Med andre ord: Hvis man har et forhold til en ansat, skal kommunen vurdere, om det er et problem i den konkrete sag.
Natalie Videbæk Munkholm understreger, at det er helt fair at tage med i vurderingen, om man risikerer, at en leder for eksempel kan tage et skænderi fra hjemmet med på arbejde, så det påvirker arbejdsmiljøet i institutionen.
Eller om man som leder bliver inhabil, når der skal træffes beslutninger om de ansatte.
Men man skal også have med i overvejelserne, om det er udfordringer, der kan løses i den enkelte institution.
Regler må ikke være vigtigere end konkrete skøn
Det kan for eksempel være, at en anden end lederen tager medarbejderudviklingssamtalen med den ansatte.
Eller ved, at man på institutionen laver en aftale om, hvad man gør, hvis der opstår problemer.
– Kan man finde løsninger på det, er det at slå med for stor en hammer at sige, at du kan overhovedet ikke komme i betragtning til jobbet, siger Natalie Videbæk Munkholm og fortsætter:
– Kommunen skal lave et konkret skøn over, hvem der er bedst egnet.
– Man må ikke bare sige, at fordi I er i familie med hinanden, kan du ikke blive ansat i den stilling. Man må ikke have skøn under regel, forklarer Natalie Videbæk Munkholm.
Artiklen fortsætter under denne boks, hvor du kan tilmelde dig Risbjerg & Co.’s gratis nyhedsbrev:
Langt parforhold indikerer, at bekymringer er unødige
I Byggelegepladsen Regnbuen har den konstituerede leder Mie og den ansatte Ronny været kolleger i mere end 20 år og dannet par i mange af dem.
Både forældre og ansatte har meldt til Risbjerg & Co., at det aldrig har givet problemer.
– Der har aldrig været tegn på, at deres relation påvirkede deres arbejde negativt – tværtimod. De har været med til at skabe det unikke miljø, der gør Regnbuen til noget helt særligt, lyder det fra en forælder.
Den lange forhistorie understreger over for professoren, hvor vigtigt det er at foretage et konkret skøn.
– Hvis de to har haft et langt forhold til hinanden, og hun har været konstitueret leder og vist, at det går sådan set meget fint – og hvis hverken kolleger, ledelse eller forældre i den periode har lagt mærke til potentielle konflikter eller udfordringer – så kommer man derhen, hvor de bekymringer, som ligger til grund for reglerne i forvaltningsloven, er ved at være tilbagevist, vurderer Natalie Videbæk Munkholm.
Vurdering af forhold med ansat skal gælde i hele kommunen
Om noget burde historikken stille Mie stærkere, end hvis hun kom til som nyt leder-emne udefra.
– Er man rigtig dygtig og vellidt, har man masser af point på kontoen til at starte med, siger Natalie Videbæk Munkholm.
– Det er selvfølgelig altid en konkurrence med de øvrige ansøgere, fordi kommunen skal ansætte den bedst egnede. Og der kan være nogen, der er mere egnede. Så må man tåle at blive slået, og det ville være fuldstændig fair.
– Men igen er det et konkret skøn, forvaltningen skal udøve her. Og det skal være konsekvent og gennemsigtigt og gælde i hele kommunen, understreger Natalie Videbæk Munkholm.
Det har været nævnt i et læserbrev hos Risbjerg & Co., at der er lignende forhold andre steder i Hvidovre Kommune.
Hvidovre Kommune må ikke udtale sig i detaljer
I en kort mail til Risbjerg & Co. erklærer direktør Tine Larting fra Hvidovre Kommune sig enig i professorens udlægning af loven.
– Vi må imidlertid ikke offentligt redegøre for de faktiske forhold, der ligger til grund for vores vurdering af sagen, og vi har derfor ingen yderligere kommentarer til sagen, lyder det.
I en tidligere artikel har Tine Larting, direktør for børn og velfærd i Hvidovre Kommune, sat lidt flere ord på:
– Reglerne gælder i hele kommunen, og hvis der er lignende situationer andre steder, bliver de også vurderet efter de samme principper.
– I sådanne vurderinger spiller forhold som for eksempel arbejdspladsens størrelse, ledelsesstruktur og organisering en rolle, lød meldingen fra Tine Larting i artiklen Byggelegepladsen Regnbuen skal ikke gøres kommunal.
Bestyrelse har trukket støtte
Den nuværende konstituerede leder i Byggelegepladsen Regnbuen, Mie Overgaard, har haft fuld opbakning fra både forældre, bestyrelse og ansatte i Regnbuen.
Efter kommunen ytrede sin skepsis, har bestyrelsen dog trukket sin opbakning tilbage.
Uden bestyrelsens opbakning kan den konstituerede leder ikke blive fast leder.
Det kan ende med at gå ud over børnene, mener en anonym fan af institutionen.
Mie Overgaard har ingen kommentarer.
Hun er konstitueret leder i Byggelegepladsen Regnbuen frem til 1. maj.