FDM: Parkeringsbøder ved Frihedens Butikscenter kan være ulovlige

Det lyder, som om det har været vigtigere at stange bøder ud end at informere kunderne om nye regler, melder FDM. Parkeringsselskabet Oparko ønsker ikke at udtale sig.

Parkeringsregler ved Frihedens Butikscenter
De nye parkeringsregler gælder to af fire parkeringspladser ved Frihedens Butikscenter. De noget forvirrende ændringer er indført af ejerne af centret og bliver administreret af parkeringsselskabet Oparko. (Foto: Risbjerg & Co.)

– Det lyder som noget, der kunne være foregået meget bedre for at sige det mildt.

Udbruddet kommer fra chefkonsulent i FDM, Dennis Lange, da Risbjerg & Co. fortæller ham om balladen om nye parkeringsregler ved Frihedens Butikscenter.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

1. december ændrede ejerne af butikscentret reglerne, så du nu kun må parkere gratis i to timer i stedet for tre timer på flere af arealerne rundt om centret.

Du kan læse om ændringerne i artiklen Nye parkeringsregler ved Frihedens Butikscenter forvirrer og forarger.

Skilte og hjemmeside beskrev stadig gamle regler

Flere steder glemte ejerne og parkeringsselskabet dog at fortælle kunderne om ændringerne.

På hjemmesiden stod stadig, at der var tre timers parkering.

Og på store skilte ved og i parkeringskælderen stod samme besked om tre timers parkering.

Parkeringskilt i Butikscenter Friheden
Parkeringsbøder ved Frihedens Butikscenter kan være ulovlige, for som fotoet her fra 2. december kl. 19:55 dokumenterer, blev kunder ikke gjort opmærksom på de nye regler, der trådte i kraft godt halvandet døgn tidligere. Ifølge reglerne må du nu kun parkere i to timer – og kan ikke længere bruge P-skiven. (Foto fra Facebook)

Skiltene var endda krydret med ordene ”Husk P-skive” – selvom man ifølge de nye regler slet ikke kan bruge sin P-skive længere, men skal bruge en app eller en QR-kode.

FDM: Parkeringsbøder ved Frihedens Butikscenter kan være ulovlige

Forvirringen har ifølge meldinger på Facebook betydet, at mange kunder har fået bøder, uden at de har været klar over, at de har holdt ulovligt parkeret.

Det kan dog være, at de bøder ikke holder i retten. Det melder FDM, der er interesseorganisation for danske bilister.

– Har der hængt et banner, som har fortalt noget andet end de nye parkeringsregler, kan det rent juridisk være et problem, konstaterer Dennis Lange over for Risbjerg & Co.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

FDM: Masser af muligheder for at informere kunderne

Dennis Lange understreger, at FDM er nødt til at se på konkrete sager fra Friheden, før han kan udtale sig helt sikkert.

Men når han hører om folks oplevelser med de nye parkeringsregler, lyder det som noget, han er stødt på før.

– Den fornemmelse, man får nogle gange, er, at det er vigtigere at få mulighed for at stange bøder ud end at få informeret folk om, at der er ændret regler. Det ser vi oftere og oftere.

– Her kan man jo undre sig over, at man ændrer parkeringskonceptet i butikscentret uden at fortælle bredt om det.

– Der er masser af muligheder for at informere kunderne ved for eksempel at lave skilte rundt om i centret, siger Dennis Lange fra FDM.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Sådan skal du klage

Ifølge FDM er det vigtigt i første omgang at klage til parkeringsselskabet, hvis man mener, man uretmæssigt har fået en bøde.

Hvis det ikke hjælper, kan man tage sin sag videre til Parkeringsklagenævnet.

Er du medlem af FDM, kan du måske endda få FDM til at repræsentere dig i en sag, hvor din klage ikke er blevet hørt.

Men igen kommer det an på en konkret vurdering af den enkelte sag, understreger Dennis Lange.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Må man give parkeringsbøder via e-Boks?

Mange på Facebook er oprørt over, at de har fået en bøde via e-Boks. En tråd i gruppen 2650 Hvidovre beskæftiger sig alene med muligheden for, at e-Boks-bøderne er ulovlige. 

FDM fortolker loven sådan, at det er ulovligt at sende en parkeringsafgift ind i e-Boks i stedet for på gammeldags vis at sætte den fast i vinduesviskeren eller give føreren den i hånden.

Men der er faktisk tvivl om, hvorvidt det reelt forholder sig sådan.

– Vi har desværre set en lang række sager i Parkeringsklagenævnet, hvor flertallet mener det modsatte.

– Men for et par måneder siden mente Forbrugerombudsmanden, at det var i strid med god markedsføringsskik. Så det er i bedste fald uafklaret, beretter Dennis Lange.

Vrede kunder vil slæbe parkeringsselskabet Oparko i retten

En række vrede kunder i Frihedens Butikscenter melder sig ligefrem klar til at trække parkeringsselskabet Oparko i retten.

Det bør de ifølge Forbrugerombudsmanden gøre alvor af.

Læs mere om det hos Risbjerg & Co. i artiklen Parkeringsopgør i Hvidovre: Forbrugerombudsmanden opfordrer vrede kunder til lægge sag an.

En enkelt kunde fortæller på den anden side, at det er lykkedes at få Oparko til at refundere en bøde.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Risbjerg & Co. har sendt en række spørgsmål til Oparko for at få opklaret, hvad parkeringsselskabet selv mener om balladen.

Vi vil blandt andet gerne finde ud af, om en refunderet bøde er et udtryk for, at Oparko godt selv ved, at noget har været grebet forkert an, så andre kan forvente samme resultat af at klage.

Selskabet har dog ikke lyst til at udtale sig. I en kortfattet melding til Risbjerg & Co. lyder det:

– Tak for din henvendelse. Vi ønsker ikke at deltage i en artikel.

Hvis du kan lide, at Hvidovres nye nyhedsmedie, Risbjerg & Co., graver lidt ned i sagerne, må du meget støtte det ved at blive medlem. Har du en virksomhed, kan det være, vi skal samarbejde.

Ejer af Frihedens Butikscenter vil gøre det lettere at parkere 

Én af ejerne af Frihedens Butikscenter, selskabet NREP, er vendt tilbage med nogle meget overordnede svar.

Her får du mail-svaret i sin helhed:

– Vedrørende parkering i centeret har vi modtaget en del kritik og opmærksomhed efter implementeringen af den nye parkeringsoperatør.

– Vi tager kritikken til efterretning, og vi har allerede igangsat forskellige initiativer, der imødekommer nogle af kritikpunkterne. Det omhandler i første omgang følgende:

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

1) Tydeligere information omkring parkeringstider. Vi er ved at få produceret bannere til centret, så det er tydeligt for alle, hvor længe man kan parkere, og hvordan man skal huske at registrere sig.

2) Mulig løsning til alternativ registrering, såfremt man ikke ejer en smartphone.

3) Automatisk registrering af nummerplade/parkering, hvis man har slået dette til i sin parkeringsapp. Såfremt automatisk registrering ikke er slået til, skal man fortsat manuelt registrere sig i app eller ved QR kode som beskrevet på skiltene.

Sagen har nu også fået et politisk fokus. Se læserbrevet Vi er stærkt bekymrede for konsekvenserne af nye parkeringsregler.

Del artiklen:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her