Ansat i hjemmeplejen i Hvidovre: Vi frygter, at det kommer til at gå gruelig galt

Jeg håber, I vil skride til handling, lyder bønnen fra en ansat i hjemmeplejen i Hvidovre i denne anonyme "bekymringshenvendelse" til Styrelsen for Patientsikkerhed

Ansat i hjemmehjælpen i Hvidovre, skabt med AI
Mange vikarer, daglige klager og en uansvarlig ledelse var oplevelsen hos en anonym ansat, der i oktober 2024 skrev til Styrelsen for Patiensikkerhed om hjemmeplejen i Hvidovre. (Illustrativt billede skabt med AI)

Bekymringshenvendelsen herunder er fra en anonym ansat i hjemmeplejen i Hvidovre Kommune. Den er indsendt i oktober 2024 til Styrelsen for Patientsikkerhed, som senere efter et tilsyn udstedte et påbud til Hvidovre Kommune.

Risbjerg & Co. har fået aktindsigt og bringer henvendelsen som dokumentation i forbindelse med to artikler: Risiko for patientsikkerheden i hjemmeplejen i Hvidovre, konkluderer styrelse og Hvidovre Kommune afviser anklager om dårlig ledelse i hjemmeplejen.

Jeg skriver til jer, da jeg er ansat i Hvidovre Kommune, i hjemmeplejen.

Jeg ønsker derfor ikke at stå frem med mit navn, da jeg frygter, at det vil have konsekvenser for min ansættelse i kommunen.

“Skred i patientsikkerheden” i hjemmeplejen i Hvidovre

Gennem den seneste tid, er der efter min oplevelse, sket et skred i patientsikkerheden.

Mine kollegaer og jeg har været hos ledelsen flere gange for at påpege de fejl der sker, men vi føler ikke at de lytter eller skrider til handling.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

I stedet er de interesseret i, at hjulene skal kunne køre rundt og det er så slemt nu, at vi frygter, at det kommer til at gå gruelig galt og muligvis ender fatalt for nogle af vores borgere.

Derfor retter jeg henvendelse til jer.

Vi ved ikke, om borgeren har fået medicin

Vi anvender Cura som omsorgssystem. Hér har vi adgang til alle data vedr. de borgere vi skal besøge på en vagt.

Vi skal bl.a. heri dokumentere og kvittere for medicin, insulin, cremer og salver der gives.

En af de største fejl og mangler er, at der ofte ikke kvitteres for ikke-dispenseret medicin – såsom insulin, salver/cremer og øjendråbe, suppositorier mv.

Dispensering betyder, at personalet optæller eller tilbereder den ordinerede medicin, for eksempel ved at lægge tabletter i doseringsæsker.

Mere om dispensering af medicin hos Styrelsen for Patientsikkerhed.

Reelt set, ved vi ikke om medicinen er givet til borgeren når vi møder ind på vagt, da det står som om det ikke givet.

Når vi spørger ind til det, får vi oftest at vide, at det er en forglemmelse. Der rettes ikke op på det og der gøres ingen indsats for, at gøre arbejdsgangen bedre.

(Jeg har vedhæftet billeder som viser, hvad der ikke registreres korrekt. Billederne er fra den samme dag).

Dispensering af medicin i hjemmeplejen i Hvidovre Kommune
Èt af de fotos, som en ansat i hjemmeplejen i Hvidovre Kommune, har vedhæftet i sin mail. (Screendump fra aktindsigt foretaget af Risbjerg & Co.)

Problemer med medicinering løst med løse sedler

Inden sidste tilsyn, i kommunen blev der lagt stikkeskemaer ude hos alle borgerne.

Disse skulle anvendes, når der gives insulin i hhv. mave og lår. Dette holdt en uge eller to og derefter var det glemt igen.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Det sker oftere og oftere, at planlægningen ift. medicindispenseringen ikke fungere.

Det kan være ved opstart af ny medicin, medicin som ikke er bestilt eller som ikke bliver dispenseret, da det ikke er i hjemmet.

Oftest løses det med, at der lægges løse sedler i borgerens medicinomslag, der beskriver, hvad der mangler.

Mange vikarer gør deres bedste, men…

Jeg oplever stor udskiftning blandt vores personale og der er dagligt et stort forbrug af vikarer, som oftest kun er der én dag eller et par dage – specielt i den netop overstået sommerferieperiode.

De fleste gør deres bedste og er gode til at spørge, hvis de er i tvivl om noget.

Men med så stort et antal vikarer som der bruges i kommunen, kan jeg frygte, at det ofte går galt, da alle ikke kender arbejdsgangene.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

5 ud af 12 i gruppen er ufaglærte medarbejdere

Derudover er der ansat et stort antal at ufaglærte medarbejdere. Mange af dem gør det rigtig godt og er dygtige hos borgerne.

I øjeblikket har vi fem ufaglærte ansat i én gruppe på 12, i det ene distrikt.

Vi oplever dog, at de ind i mellem kommer til at stå i situationer, som de ikke er rustet til.

Det kan bl.a.  være i forbindelse med medicingivning, skift/tømning af stomi, basal pleje af syge- og ældre mennesker eller at de bliver sendt ud til ofte komplekse- og/eller terminale borgere, hvor de ikke ved hvordan de skal håndtere situationen.

Dygtige kolleger siger op, fordi sikkerheden er væk

Når sådanne ting sker, falder det tilbage på os der er fast personale. Vi skal ofte løse situationen akut, da ledelsen ikke tager noget ansvar for den planlægning der udføres.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Vi har i forvejen vores faste besøg og skal pludselig presse flere ting ind, i en forvejen stresset hverdag og hvor vi køre med overlap på vores kørelister.

Det går i den grad udover vores arbejdsmiljø og jeg véd, at det er derfor, at flere vælger at opsige deres stillinger.

Desværre har jeg efterhånden mistet mange dygtige kollegaer, der har valgt at søge andet arbejde, grundet den manglende struktur, opfølgning af arbejdsgange og da de føler at sikkerheden ift. kommunens borgere, ikke er tilstede længere.

LÆS OGSÅ: Risiko for patientsikkerheden i hjemmeplejen i Hvidovre, konkluderer styrelse

Jeg er samtidig godt klar over, at i ikke kan gøre noget ved vores arbejdsmiljø. Der er bl.a. allerede rettet henvendelse til Arbejdstilsynet, da der er flere problematikker på vores arbejdsplads vedr. dette.

Jeg kommer derfor ikke mere ind på dette i min henvendelse til jer.

Ledelsen tager ikke ansvar, som den burde

Kort fortalt oplever jeg, en ledelse der ikke er synlige og ikke tager det ansvar som de burde.

Jeg ved at aftenvagten er meget presset, da de ofte står uden nogen form for opbakning og ofte er alene om aftenen.

Dog har de en ansvarshavende sygeplejerske, men der ses heller ingen initiativ fra deres side, da de i forvejen også har en hel køreliste som de selv skal dække.

Dermed er der ikke tid til sparring blandt personalet og ofte handles der kun på meget akut opståede situationer.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Næsten daglige klager fra borgere, pårørende eller bekendte

Jeg oplever nærmest dagligt, at der kommer klager fra borgere, fra deres pårørende eller bekendte.

Enten når vi er i hjemmene eller også ringer de ind på kontoret og afgiver deres klage.

Hvis vi modtager klager i hjemmene, opfordre vi altid til at rette henvendelse til vores ledere eller kontoret, hvor planlæggerne sidder.

Alligevel oplever jeg ikke at der findes løsninger på mange af de klager vi modtager og ofte er det en ond cirkel at skulle bryde, når først den er opstået.

Livsvigtig medicin bliver måske administreret forkert

Borgerne er oftest utilfredse med den planlægning der laves.

Mange borgere får slet ikke deres medicin til tiden og ofte, går der kun få timer i mellem medicingivninger.

Igen kan der her være tale om livsvigtig medicin som administreres på forkerte tidspunkter.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Vi er fornyeligt opstartet på, at så mange borgere så vidt muligt, skal have dosisdispenseret medicin fra apoteket. Ikke en gang det blev meldt ud, men skete pludselig bare.

I den periode var der derfor flere borgere der fik alt for meget medicin.

Listen over utilsigtede hændelser er lang hver eneste måned

Vi registrerer dagligt UTH’er (utilsigtede hændelser, red.), netop for at kunne lære af de fejl der opstår.

Listen af UTH’er er lang hver evig eneste måned, og igen sker der ingen handling fra vores lederes side ift. at kunne gøre tingene bedre og lære at de fejl som opstår.

Det er som om at de ikke helt har forstået hensigten med at indberette disse, da alle samles hver måned og indberettes af én og samme person.

Oftest er det en planlægger, som ikke har noget med hverken medicin eller med de enkelte borgere at gøre.

Jeg har selv spurgt ind til det flere gange, men får blot at vide, at det er sådan det er.

Ingen motivation eller mangel på samme, for at rette op på fejl, fra vores lederes side.

Annonce (artiklen fortsætter under annoncen)

Skrid til handling, så det ikke går ud over borgere

Jeg håber med denne henvendelse, at i vil skride til handling, da jeg som tidligere nævnt frygter, at det går ud over nogle af kommunens borgere – og det har de slet ikke fortjent.

Samtidig er jeg klar over, at jeg ikke kan forvente et decideret svar fra jer, men håber blot, at jeg med tiden vil kunne se en ændring i hele vores struktur, at arbejde på.

Læs om, hvad der kom ud af henvendelsen, i artiklerne Risiko for patientsikkerheden i hjemmeplejen i Hvidovre, konkluderer styrelse og Hvidovre Kommune afviser anklager om dårlig ledelse i hjemmeplejen.

Del artiklen:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Bliv medlem nu og
spar 40%
Fri adgang til alle artikler & rabatter i et halvt år